فرهنگ و آداب و رسوم و سبک زندگی مردم ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که هم، خاورمیانه ای اطلاق می شود و هم اروپایی، به همین دلیل می توان این کشور را اوراسیایی نامید فرهنگ مردم ترکیه نیز بین این دو قاره است و دارای جمعیتی حدود ۸۲ میلیون نفر می باشد و دارای پرچم قرمز رنگ با شکل ماه و ستاره است که از نظر موقعیت جغرافیایی از سمت شمال این کشور به دریای سیاه و از سمت جنوب به دریای مدیترانه و از سمت غرب به دریای اژه راه دارد .

استانبول یکی از شهرهای وسیع ترکیه اس،ت ولی جایگاه پایتخت را شهر آنکارا به خود اختصاص داده است و عموما شغل مردمان این کشور کشاورزی، تجارت و صنعت می باشد و دارای مردمانی بسیار مهربان و خونگرم است و دارای اقوام مختلفی مانند ترک ها، کردها و اقوام متفرقه هستند و در قسمت شرق و جنوب شرقی این کشور سکونت دارند.

کشور ترکیه دارای آب و هوای معتدل بوده و به علت بارش باران نسبتا خوب، سرسبزی و طراوت در این کشور بسیار به چشم می خورد. آداب و رسوم و فرهنگ این کشور بسیار نزدیک به ایران است و بین این دو فرهنگ مشترکات زیادی موجود است ولی به دلیل مهاجر پذیری زیاد این کشور، آداب و فرهنگ دچار تغییراتی شده است، به گونه ای که ترکیبی از دو فرهنگ اروپایی و ترکی در این کشور رواج دارد .

اخذ ویزای شینگن

اگر قصد دریافت ویزای شینگن را دارید پیشنهاد میکنیم مقاله اخذ ویزای شینگن را دنبال بکنید.

مراسم ازدواج در ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه برای مراسم ازدواج به این صورت بوده که ابتدا دختر و پسر در صورت به توافق رسیدن برای یک زندگی مشترک، خانواده ها را در جریان این مسئله قرار می دهند و در مرحله ی بعد خانواده ها با یکدیگر آشنا می شوند و درمورد ازدواج و مراسم عروسی با هم تبادل نظر می کنند. این رسم یکی از رسومات تقریبا مشترک بین فرهنگ ایران و ترکیه می باشد که دارای سه مرحله خواستگاری، بله برون و مراسم عقد و عروسی می باشد.

معمولا مادر خانواده پسر دنبال کیس مناسب است و با پیشنهاد دادن به فرزند عروس را انتخاب می کند. در نمونه های دیگر که بسیار کم است دختر و پسر از کودکی برای هم انتخاب می شوند که این نمونه ها در فرهنگ و رسوم ایرانی هم به وفور دیده می شود. جالب است این نکته را بدانید وقتی پسر جوانی از دوشیزه ای تقاضای خواستگاری و ازدواج را داشته باشد، این مراسم را با صرف یک قهوه ی ترک آغاز می کند و مراسم نامزدی در خانه پدر عروس انجام می شود و بعد از اینکه عروس لباس هایش را به تن نموده، یکی از نزدیکان حلقه ها را به وسیله یک ربان قرمز رنگ به دست راست عروس و داماد می بندد.

رسم دیگر این کشور در ازدواج را این موضوع می توان بیان کرد که دوشیزگان بعد از ازدواج از نام خانوادگی همسرشان استفاده می نمایند و تلاش می کنند این پیوند بسیار طولانی و ادامه دار باشد و تعهد و پایبندی به خانواده بر خلاف فرهنگ اروپایی در ترک ها بسیار دیده می شود.

جالب است بدانید در ترکیه چند همسر داشتن غیر قانونی است و ازدواج به صورت صیغه ای و کوتاه مدت ممنوع است. آنها دارای یک رسم قدیمی و جذاب هستند، دخترانی که به عنوان دوست عروس در جشن شرکت می کنند نامشان را درون کفش عروس نوشته و در آخر جشن اگر نامی که درون کفش بود پاک شده باشد به این معنا است که به زودی ازدواج می کند .

تر ارزان اروپا

برای دریافت تور ارزان اروپا میتوانید مقاله تور ارزان اروپا را دنبال بکنید.

مراسم ازدواج در ترکیه

آداب غذا خوردن در ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه به دلیل برخورداری این کشور از آب و هوا و اقلیم مناسب، تنوع محصولات غذایی اعم از انواع گوشت ها، سبزیجات، صیفی جات و غلات به فور در سفره های مردم این کشور یافت شود. مردم این کشور برای غذا خوردن اهمیت ویژه ای قائل هستند و تلاش می کنند در سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام اعضای خانواده در کنار هم باشند.

در خانواده هایی که اصالت ترک بودن را حفظ کرده اند، در وعده ای مانند صبحانه از انواع نان ها، چای و زیتون سیاه استفاده می کنند. به طور کل آداب غذا خوردن در ترک ها شباهت زیادی به ایرانیان دارد و در وعده شام که تمامی اعضای خانواده دور هم جمع هستند، از اتفاقات روزانه با یکدیگر به تعامل پرداخته و از انواع غذاها استفاده می کنند که معمولا در وعده شام از انواع گوشت ها برای طبخ غذا استفاده می کنند.

در کشور ترکیه در برگزاری جشن ها و مهمانی ها میزبان غذا را طبخ نموده و تلاش می کند یک غذای لذیذ را برای مهمان ها آماده نماید. جالب است بدانید ترک ها بسیار علاقه دارند در طول غذا خوردن دخانیات یا همان سیگار مصرف کنند و در مرحله پایانی غذا خوردن، چای به همراه شیرینی و قهوه ترکی که یک نوشیدنی ملی به حساب می آید استفاده کنند.

در تعطیلات آخر هفته بیشتر خانواده ها به گردش و پیک نیک می روند و در بیشتر مواقع مردمان این کشور دوست دارند با دوستانشان در قهوه خانه ها ملاقات کنند و چای و قهوه استفاده کنند. در کل ترک ها بسیار خونگرم، مهربان و مهمان پذیر هستند و به بهانه های مختلف دور هم جمع شده و از انواع غذاها و نوشیدنی ها مصرف می کنند و آن ها عاشق غذا خوردن و نوشیدن چای و قهوه هستند .

اگر قصد سفر به ترکیه دارید میتوانید مقاله تور ارزان ترکیه را دنبال بکنید.

آداب غذا خوردن در ترکیه

رسم هدیه دادن در ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه در رسم هدیه دادن و در مقابل، گرفتن هدیه از همدیگر برای آن ها بسیار دوست داشتنی و مرسوم می باشد. آنها مانند ایرانیان تلاش می کنند در مناسبت های مختلف این کار را انجام دهند. یکی از رسومات هدیه دادن که شاید برای کسانی که قصد سفر کردن به این کشور را دارند بسیار جذاب و شنیدنی باشد، می توان رسم دعوتی در ترکیه را بیان کرد، چرا که وقتی آن ها می خواهند دوستان و آشنایان خود را برای مراسم جشن عروسی دعوت کنند، به هر کدام از مدعوین یک هدیه کوچک مانند شانه یا یک صنایع دستی کوچک و زیبا هدیه می دهند.

ترک ها هنگامی که به مسافرت می روند برای خویشاوندان و نزدیکان خود هدیه می خرند. این هدایا شامل صنایع دستی، لباس های سنتی و گاهی هم می تواند وسایل آنتیک و خاص باشد. ترک ها مردمانی بسیار مهمان نواز و عاشق رفت و آمد و دورهمی هستند و آنها به بهانه های مختلف دورهمی برگزار می کنند و به موسیقی بسیار علاقمند هستند.

برای افراد مسن و بزرگ تر ها احترام ویژه ای قائل هستند، هرچند با پیشرفت فرهنگ اروپایی این مسائل کم رنگ تر شده ولی هنوز هم هستند خانواده هایی که فرهنگ ترک نشینان کشور ترکیه را به خوبی رعایت کرده و به نسل های بعد انتقال می دهند.

ترکیه یک کشور مسلمان است و از آنجایی که در دین اسلام هدیه دادن بسیار سفارش شده، این مردمان هم از این قاعده پیروی می کنند .

اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید پیشنهاد میکنیم مقاله تور لحظه آخری آنتالیا را دنبال بکنید.

رسم هدیه دادن در ترکیه

مذهب مردمان ترکیه چگونه است؟

فرهنگ مردم ترکیه در این کشور اقوام مختلفی زندگی می کنند و این موضوع باعث شده آنها دارای دین و مذهب مختلفی مانند اسلام، شیعه، سنی، مسیحی و یهودی باشند. از میان این ادیان بیشتر آنها مسلمان هستند و از بین آنان نزدیک ۲۰ درصد شیعه اند. قبل از ورود دین اسلام به این سرزمین، آنها مسیحی بودند و در سال ۱۹۲۴ دین رسمی این کشور اسلام معرفی شد، ولی با گذشت زمان این موضوع تغییر پیدا کرد و با عنوان این موضوع که دین از سیاست جدا است، این کشور مذهب خود را غیرمذهبی یا لائیک معرفی نمود و هربار که قانون اساسی مورد تدوین قرار گرفت، این مسئله مورد تایید قرار گرفته است.

با این حال مردم این کشور به دین اسلام پایبند و معتقد هستند. دراین کشور اکثریت شیعیان در نزدیکی مرز بین ایران و ترکیه ساکن هستند که بیشتر آنها از کشور ایران به آنجا مهاجرت کرده و در آن محل ساکن شده اند. یکی از استان های این کشور به نام قارص که در محدوده ی شمال شرقی این کشور است، بیشترین شیعه ها را در خود جای داده و به محله شیعه نشین معروف شده است.

مسلمانان اهل سنت این کشور حنفی هستند و در مرکز و بخش های غربی این کشور ساکن شده اند. علاوه بر موارد ذکر شده در این کشور، شافعی ها هم که شاخه ای از دین اسلام هستند در شرق این کشور زندگی می کنند و اکثر آنها کرد هستند.

برای سفر به استانبول شما میتوانید مقاله تور ارزان استانبول را دنبال بکنید.

مذهب مردمان ترکیه چگونه است؟

اهمیت زبان ترکی در ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه این کشور یک کشور اوراسیایی یعنی تلفیقی از اروپایی و خاورمیانه ای یا همان آسیایی می باشد. با وجود اینکه در همسایگی کشور اروپایی واقع شده است، تمام تلاشش بر این بوده که سنت، فرهنگ و زبان ترکی را نسل به نسل به آیندگان انتقال بدهد. در این کشور اکثریت مردم از شهرهای بزرگ تا کوچک آن به زبان ترکی صحبت می کنند و ترکی به عنوان زبان رسمی آنها شناخته شده است و بیشتر آن ها مسلمان بوده و به عقاید دین مبین اسلام پایبند هستند و با گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند به زبان ترکی مکالمه می کنند و در صورت نیاز خیلی محدود و کم به انگلیسی یا عربی و فارسی صحبت می کنند.

آنها بسیار دوست دارند گردشگران در مورد آداب و رسوم و سنت هایشان حرف بزنند و از آنها سوال کنند. به شما گردشگران پیشنهاد می کنیم در صورت سفر به این کشور حتما از آنها در مورد سنت و فرهنگشان سوال بپرسید، چرا که برای آنها توضیح در این باره بسیار لذت بخش و غرور آفرین است.

با اینکه زبان های دیگری در کشور ترکیه وجود دارد که مردم این کشور با آن مکالمه می کنند، ولی زبان رسمی آنها ترکی استانبول است و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، به گونه ای که حتی در قانون اساسی این کشور این موضوع قید شده است.

در این کشور آموزش هم به زبان ترکی می باشد، یعنی در مدارس دانش آموزان به زبان ترکی استانبول درس می خوانند و این موضوع از سمت کسانی که ترکی صحبت نمی کنند، بسیار ناخوشایند و اعتراض آمیز است .

اهمیت زبان ترکی در ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه در کسب و کار

فرهنگ کسب و کار در ترکیه مانند سایر کشورها دارای قوانین ضوابط و شرایط مخصوص به خود می باشد. قبل از شروع هرگونه کسب و کار خوب است بدانیم ترک ها بسیار علاقمند به کشور و آداب و رسوم هستند و هرگونه اقدامی که باعث ضرر و زیان به کشورشان باشد را نمی پسندند.

آنها اعتماد به یکدیگر را در هرگونه کسب و کار در اولویت قرار می دهند و تجار این کشور با مشتریان خود براین اساس رفتار می کنند.
شرکت های بسیار زیادی در این کشور ثبت شده که به صورت فامیلی اداره می شود، پس می توان فهمید آنها مردمانی اجتماعی و فامیل دوست بوده و این را در کسب و کارشان نیز رعایت می کنند.

واحد پول این کشور لیر می باشد و در اداره‌جات و مراکز دولتی این کشور پرداخت و دریافت رشوه ممنوع می باشد و قانون این کشور مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته است. در هنگام خرید و فروش کالا می توانید با قیمت پایین تر کالایی را بخرید یا به اصطلاح عامیانه چانه‌زنی کنید و این موضوع فقط در هنگام خرید از بازارچه ها کاربرد دارد و شما نمی توانید در رستوران یا سوپرمارکت چانه‌زنی کنید.

یکی از مواردی که بین ترک ها در هنگام کسب و کار رواج دارد، این است که شرکا یکدیگر را برای خوردن یک وعده ی غذایی دعوت می کنند و از سرگرم کردن مهمانان بسیار لذت می برند و برای آنها خوشایند است.

لازم به ذکر است شروع هرگونه کسب و کار در این کشور نیاز است قانونی باشد و در سیتم ثبت تجارت ثبت نام شده باشد و این ثبت یکی از بهترین راه و روش ها برای اقامت در کشور ترکیه است. اتباع خارجی به راحتی حق مالکیت و تاسیس شرکت در این کشور را دارا می باشند .

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید