تحصیل در ترکیه | شرایط، مدارک، هزینه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه امروزه که علم و دانش مردم اهتمام ویژه ای پیدا کرده است، تحصیل در دانشگاه‌های برتر ترکیه اهمیت زیادی در بین افراد پیدا کرده است. این کشور که رشد و پیشرفت در اقتصاد جهانی را الگوی هدف های خودش قرار داده، با جدیت بر آموزش عالی، شرایط را برای پیشرفت بیشتر فراهم می سازد و در سال های اخیر توانسته مقام خود در بین کشورهای مطرح از جنبه ی گردشگری و همچنین کار و تحصیل کسب کند.

تصمیم برای مهاجرت به ترکیه از راه تحصیل مقصد خیلی مهمی است که آینده ی فرد در گرو آن خواهد بود. به خاطر همین است که همیشه افراد درخواست کننده قبل از آغاز این امر با سوال های بسیار زیادی مواجه می‌شوند. سوال هایی درمورد روش و شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه، هزینه تحصیل در این کشور و دیگر سوال های مشابه که پیش آمدن آن ها کاملا طبیعی است. هدف ما از ارائه ی این مطلب توضیح کامل از روند تحصیل در ترکیه است تا به تمام سوال های در ذهن شما پاسخ داده شود.

در حال حاضر ترکیه در همه ی جنبه ها پیشرفت‌های فراوانی کرده است. این کشور مدرن با پیاده کردن سیستم‌های آموزشی کانادایی و آمریکایی در مرکز های آموزشی خود و پذیرفتن دانشجو هایی از راه آزمون‌های معتبر، مثل SAT و GREبه یکی از قطب های مهم تحصیلی برای دانشجوهای بین‌المللی تبدیل شده است.

اگر مایلید که در رابطه با تحصیل در اروپا اطلاعاتی کسب کنید و نیاز به سفر به اروپا را دارید حتما سری به صفحه تور اروپا بزنید و با انواع تورهای اروایی ما آشنا شوید

در میان متقاضی های خارجی، دانشجو های ایرانی بیشتر از دانشجو های کشور های دیگر از تحصیل در ترکیه استقبال کرده اند. دسترسی آسان از ایران به ترکیه، نیاز نداشتن به اخذ ویزای مسافرتی، فرهنگ و آداب نزدیک به فرهنگ ایرانی همگی مواردی هستند که موجب زیاد شدن تعداد ایرانیان ساکن ترکیه شده است. بنا بر این گشت و گذار و بازدید در مدت زمان حداکثر ۳ ماه بدون نیاز به گرفتن ویزای ترکیه برای ایرانی ها انجام می‌شود.

اما تحصیل در ترکیه در مدت زمان طولانی‌ تری انجام می گیرد، متقاضیان باید برای دریافت کارت اقامت در ترکیه به مدت زمان یک سال اقدام کنند، در نتیجه هر کدام از متقاضی های ایرانی بدون داشتن این مسئله می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی شامل مدرسه ، دانشگاه و… به تحصیل و آموزش مشغول شود. اما این نکته را هم در نظر داشته باشد که قبل از هر چیزی شناخت سیستم آموزشی این کشور اهمیت دارد.

موسسه های آموزشی این کشور هر سال آغاز فعالیت آموزشی از نیمه های ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر انجام می گیرد و تا ماه می یا ژوئن ادامه دارد.

مزیت های تحصیل در ترکیه نسبت به بقیه کشور ها

مدارکی که دانشگاه های ترکیه پس از دوران تحصیلی به دانشجو ها ارائه می دهند، کاملا معتبر هستند و معادل با دانشگاه های معتبر و برتر جهان هستند و برای ارائه نیازی به معادل سازی مدرک تحصیلی نخواهند داشت به همین علت برای ورود به دیگر دانشگاه ها در سراسر دنیا و ادامه ی تحصیل در دانشگاه دیگری از لحاظ مدرک به مشکلی بر نخواهید خورد.

به این ترتیب اگر هدف شما آینده ی تحصیلی فوق العاده است و در دوره های دبیرستان تحصیل می کنید، گزینه ی دانشگاه های ترکیه پیشنهاد فوق العاده ای برای رشته هایی است که احتمال قبولی در آن ها در ایران کمتر است. مزیت دیگر بورسیه و دریافت کمک هزینه ی تحصیل است که امروزه از مهم ترین موضوعات درباره ی تحصیل در خارج از کشور می باشد.

با بیشتر شدن دانشگاه‌های برتر بین‌المللی در شهرهای ترکیه که پذیرای دانشجو های خارجی نیز هستند، مسئله ی بورسیه شدن در این دانشگاه ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. بهدعلت پیشرفت سریع ترکیه در حیطه های علمی و بیشتر شدن موسسه های آموزشی، این کشور دانشجوهای زیادی را جهت ادامه ی تحصیل به‌ سمت شهرهای بزرگ خود همانند استانبول، ازمیر و آنکارا دعوت کرده است. البته این نکته را نیز باید متذکر شد که شرایط تحصیلی به نسبت راحت و در دسترس هم باعث افزایش اعتبار بین‌المللی این دانشگاه شده و مقام ثابت آن‌ ها را در بین برترین دانشگاه‌های دنیا، برای افراد درخواست دارنده جذاب‌تر کرده است.

موارد دیگری که به صورت اجمالی می توان به آن ها اشاره کرد و از مزیت های تحصیل در ترکیه هستند، دسترسی سریع سیستم آموزش عالی ترکیه، مخارج زندگی در ترکیه ، زبان آموزشی در دانشگاه، شرایط ورود به دانشگاه ،دریافت بورسیه از دانشگاه آزمون SAT ترکیه، آزمون YOS بین‌المللی، آزمون TOMER زبان ترکی، سوال های پرتکرار در مورد معرفی، ایرانی ها جهت ورود به ترکیه نیازی به اخذ ویزا نخواهد داشت، نزدیک بودن مسیر و مخارج کمتر زندگی در مقایسه با سایر کشورهای مهاجرپذیر، قابلیت تحصیل کردن در سطح استانداردهای اروپا، قابلیت دریافت بورسیه ی تحصیلی و پیدا کردن موقعیت کاری در حین تحصیل، رشته‌های مختلف تحصیلی، عدم وجود شرایط سنی و وجود قابل توجه دانشجو های بین‌الملل در ترکیه و… که همه ی این ها این کشور را به مقصدی قابل قبول جهت ادامه تحصیل مبدل کرده است.

شباهت تقویم رسمی ترکیه و ایران و نزدیکی زمان آغاز و پایان دوره های تحصیلی در این دو کشور یک نکته ی مثبت دیگر است. مدرسه ها آموزش‌های خود را در هنگام صبح و عصر ارائه می دهند که البته در منطقه های پرجمعیت از هر دو شیفت صبح و بعدازظهر برای ارائه ی آموزش استفاده می گردد. پنج روز در هفته یعنی از روز دوشنبه تا روز جمعه مدرسه ها دایر هستند که جمعا سی و پنج تا چهل ساعت، ساعات آموزش خواهد بود.

در بین ماه‌ ژانویه و ماه فوریه به مدت دو هفته تعطیلی زمستانی در آموزشگاه ها در نظر گرفته شده است. در دانشگاه‌های ترکیه هم به طور معمول سال تحصیلی را مثل دانشگاه‌های ایران در دو ترم متوالی تعیین و اجرا می شود.

هزینه های تحصیل در ترکیه

مدرسه های دولتی ترکیه، بدون در یافت کوچک ترین هزینه و به صورت کاملا رایگان قابلیت تحصیل را در مقاطع ابتدایی و متوسطه برای همه‌ی متقاضی ها آماده ی ارائه ی خدمات آموزشی هستند. سیستم آموزشی مدرسه های ترکیه مثل ایران دوازده ساله است. به این ترتیب محصل باید از شش سالگی وارد سیستم آموزشی شود تا بتواند با گذراندن مقطع ابتدایی و متوسطه بعد از دوازده سال وارد دانشگاه های ترکیه شود. مقطع مهد ودک و یا پیش دبستانی هم در ترکیه وجود دارد که کودکان سه تا پنج ساله که هنوز نمی توانند وارد مدارس شوند، به صورت اختیاری می توانند در مهد کودک ها یا پیش دبستانی های دولتی ترکیه ثبت نام کرده و آموزش های اولیه را ببینند.

بعد از گذراندن دوره ی ابتدایی، وارد مقطع متوسطه اول می شوند و باید سه سال در این مقطع تحصیلی آموزش ببینند. همان طور که روشن است بعد از آن نیز وارد مقطع متوسطه ی دوم می شوند و باید چهار سال تحصیلی آموزش ها را فرا گیرند. در این مقطع دانش آموزان بین پانزده تا هجده سال سن دارند.

تحصیل در مدرسه های دولتی ترکیه هزینه ای ندارد و رایگان است. زبان اصلی تحصیلی در این کشور ترکی است و زبان دوم از کلاس چهارم زبان انگلیسی است که با تحصیل در این زبان ها و شرکت در مدرسه های بین المللی ترکیه باید هزینه ای را برای

شهریه پرداخت کرد که این شهریه با توجه به شهر و منطقه ی تحصیل تعیین می شود و با تغییر منطقه یا شهر مبلغ آن نیز متغیر خواهد بود.

اما مسئله ای که بیشتر از هر چیزی ذهن افراد را درگیر و جذب خود می کند مهاجرت تحصیلی برای دانشجو های بین المللی در سطح دانشگاه است. در حال حاضر که دانشجوها به فکر کار و شغل خود در هنگام یا بعد از تحصیل خود هستند، انتخاب یک کشور با دانشگاه های برتر و قابل قبول در کنار موقعیت شغلی مناسب مقصد و هدف آن ها قرار گرفته است. متقاضیانی که با نمرات خوبی مقطع دبیرستان را گذرانده اند و در آزمون ورودی به دانشگاه های ترکیه موفق شده اند و در آزمون آیلتس نمره ای بین پنج و نیم تا شش را کسب کرده اند، مشمول پذیرفتگان برای تحصیل در ترکیه خواهند بود.

با این حال شرایط تحصیل در ترکیه در سطح کارشناسی ، ممکن است در بعضی دانشگاه‌ها اندکی تغییر یابد. معمولا دانشجوی ها در طی دوره ای دو ساله، در مقطع کارشناسی ارشد تمامی آموزش ها را می بینند و آن را پشت سر می گذارند. کسب نمره ی آیلتس بین شش تا ششم نیم از شرایط اصلی تحصیل در ترکیه به حساب می آید. طول دوره ی تحصیل در سطح دکتری به طور معمول سه یا چهار سال است که ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

دانشجو ها در دانشگاه ها و آموزشگاه های ترکیه در مقطع دکترا، در کنار درس هایی که باید بگذرانند، با انجام تحقیقات و فعالیت های پژوهشی می‌توانند کسب درآمد کنند. نمره ی لازم آزمون آیلتس در مقطع دکتری بین شش تا هفت و نیم است.

 

قبل از تصمیم گیری برای تحصیل به ترکیه پیشنهاد میکنیم مقاله تور ترکیه را نیز دنبال نمایید .

 

دانشگاه های برتر ترکیه

هنگامی که به قصد مهاجرت تحصیلی ترکیه، اقدام به ترک کشور خود می‌ کنید، پیش از هرچیزی گزینش دانشگاه و موسسه های آموزشی است که بایستی انجام شود. الان در سرتاسر کشور ترکیه، بیش از دویست موسسه آموزشی در حال ارائه ی خدمات آموزشی هستند.

در این بین ده دانشگاه ترکیه در رنکینگ QS سال ۲۰۱۹ وجود دارند. اغلب این دانشگاه‌های برتر در شهرهای استانبول و آنکارا هستند که از شهرهای بزرگ و مشهور این کشور هستند. دانشگاه‌های فنی خاورمیانه Middle East Technical University، دانشگاه بیلکنت Bilkent University و دانشگاه حاجت‌تپه که هر سه ی آن ها در بین ۵۰ دانشگاه برتر دنیا هستند در آنکارا واقعند.

دانشگاه‌های بغازیچی، کوچ، دانشگاه سابانچی، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول در بین ۳۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و در شهر استانبول واقع هستند..

موقعیت کاری برای دانشجویان در ترکیه

دانشجویان در ترکیه که در مقطع کاردانی و یا کارشناسی هستند، اجازه ی کار در زمان تحصیل ندارند. اما کسانی که دوره ی تحصیلات تکمیلی را می‌گذرانند این امکان را دارند که بیست ساعت در طول هفته به شکل نیمه وقت مشغول به کار شوند. دانشجو هایی که مشمول بورسیه‌های تحصیلی ترکیه می شوند، می‌توانند به عنوان محقق در پروژه‌های علمی مختلف در دانشگاه ها فعالیت کنند.

دانشگاه‌های زیادی این قابلیت را برای دانشجویان به وجود آورده اند مثل دانشگاه بغازیچی استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه. بعضی از دانشگاه‌ های خصوصی هم دانشجوهای با تحصیلات تکمیلی را با بورسیه ی کامل پذیرا هستند و این افراد قادر هستند که به ازای دریافت این بورسیه کمک هزینه تحصیلی برای آن ها فراهم شود.

با این وجود بعضی از دانشجوها در یک سری از وظیفه ها مثل درس دادن، تحقیق کردن، تجزیه و تحلیل آماری و دیگر مورد هایی که به اعضای هیئت علمی ارتباط دارند کمک می‌کنند.

هزینه های تحصیل در ترکیه

یکی از با اهمیت ترین علت های توصیه برای تحصیل در ترکیه، هزینه‌ های کم این کشور در قیاس با خیلی از دیگر کشورها است. مبلغ زیاد ارز و سخت بودن تامین هزینه ی آن برای خیلی از از افراد در جامعه باعث این می‌شود که جمعیت زیادی از افراد علاقمند از گزینه‌ های تحصیل در خارج از کشور پشیمان شوند و از تصمیم خود بازگردند.

دانشگاه‌های ترکیه از دو گروه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تشکیل می شود. برای وارد شدن به دانشگاه‌های خصوصی بایستی شهریه واریز کنید این در حالتی است که به جز مبلغ ثبت‌ نام در ابتدا، وارد شدن به دانشگاه‌های دولتی این کشور تقریبا رایگان است و فقط با شرکت کردن در آزمون سراسری دانشگاه امکان این وجود دارد که با پرداخت هزینه ی بسیار کمی وارد دانشگاه‌های دولتی می شوید و تجربه تحصیل در ترکیه را با شرایط خیلی آسان تر و هزینه‌های خیلی کمتر بدست می آورید.

همچنین باید این نکته را گفت که کنکور سراسری این کشور و قبول شدن در رشته‌های پرطرفدار پیراپزشکی و تحصیل بدون هزینه در ترکیه راحت تر از قبول شدن در رشته‌های همتا در کشور ما است. هزینه ی تحصیل در ترکیه تقریبا اندکی گران تر از تحصیل در گرجستان است اما کمتر از ارمنستان، روسیه، چین، ایتالیا، چک، اسلواکی، لهستان، مالزی، فیلیپین، آلمان فرانسه و مجارستان است که هزینه ی لازم در این کشور ها به ترتیب بیشتر می باشد.

هم چنین باید متذکر شد که خوابگاه‌ های ترکیه مخصوصا در آنکارا هزینه‌های نسبتا کمتری دارند و روزانه یک وعده ی غذایی بدون هزینه را برای دانشجو ها ارائه می دهند که این مورد به خودی خود می‌تواند مبالغ خرج ماهانه زندگی یک دانشجو را بسیار کاهش دهد.

نکته ی مثبت دیگر آن است که هزینه‌های تحصیل در رشته‌ ی پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه در قیاس با دیگر کشورها خیلی کمتر است. هزینه ی تحصیل در رشته ی پزشکی در آلمان و ایتالیا کمتر از ترکیه است اما این مقدار کمتر از هزینه ی تحصیل در رشته ی پزشکی در ارمنستان، گرجستان، مجارستان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، مالزی، چک ، اسلواکی، لهستان و چین است.

سعی ما بر این بوده است که تسهیلات مناسبی را فراهم کنیم که از جمله آن ها می شود به ترانسفر رایگان رفت و برگشت فرودگاهی، اخذ کارت اقامت در ترکیه، بهره گیری بدون هزینه از مشاور های کارشناس روانشناسی در طول دوره ی تحصیل، بیمه ی تحصیلی، ایجاد حساب بانکی، منبع های آموزشی و کتب درسی است.

پیشنهاد میکنیم سری به تور اروپا نوروز 1403 نیز بزنید

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید